روند مواد غذایی در سال 2017 – از نگاه تامین کنندگان

برچسب سفید یک استاندارد جدید است، این در حالی است که سال 2016 سرشار  بود از اعلامیه هایی حول محور استراتژی هایی مربوط به فرمولاسیون، خصوصاٌ کاهش شکر و نمک.

شرکت Mars اعلام کرد که در سال گذشته به منظور اولویت بخشیدن به ترجیح مشتریان خود و بعنوان تعهدی که داشت، کلیه رنگ های مصنوعی را از فرمولاسیون محصولات غذایی انسانی خود حذف نمود.

ولی ما به دلیل تقاضای مصرف کنندگان برای صحت و شفافیت این قرار داد، فراتر از برچسب سفید گام برداشته ایم.

این اصطلاح بازاریابی در سال 2014 توسط Innova market insights تعریف شد و پس از آن از یک صنعت فرا تر رفت و بعنوان یک تعریف نمادین بزرگ شد.

Ann William مدیر بخش نوآوری در شرکت Innova Market insight بیان کرد: روندی که هم اکنون رو به اجرا است طبیعی بودن می باشد که در حال حاضر بصورت استاندارد درآمده است.

روندی که در راه سلامتی از سال 2008 در صنعت مواد غذایی صورت گرفته است عبارتست از : “طبیعی باش” که در سال 2006 مطرح شد و از آن به بعد تم آن به صورتهای مختلف تغییر کرد مثلاً در سال 2011 تبدیل شد به : ” محصول فرآوری شده حذف شود” ، در سال 2015 ” از لیبل تمییز تا لیبل شفاف” و در سال 2016 : “رشد ارگانیک برای لیبلی شفاف”

در سال 2017  شفاف بودن موضوعی است در مورد توجه می باشد.

این رویه چالشهایی را برای تامین کنندگان مواد اولیه بوجود آورده است زیرا به اندازه کافی منابع طبیعی در اختیار ندارند تا این تقاضا را پوشش دهند. تامین کنندگان بایستی نگاهی فراتر از اساس فعلی داشته باشند و و در مناطق مختلف جهان خود را رشد دهند.

Phil a’Becket  تحلیلگر بازار شرکت Tic Gums اشاره کرد مه روند تقاضا برای برچسب سفید روند نزولی نداشته است. چندین موضوع هستند که در سال 2017 ادامه خواهند داشت، علی الخصوص برچسب سفید و تجارب حسی کلی.

با انتقال فرمولاسیون مواد غذایی به مفهوم برچسب سفید، متخصصان فرمولاسیون مواد غذای اقدام به حذف ترکیباتی کردند که روی ویژگی بافت محصول اثرات عمده می گذارد. محققان فرمولاسیون بر این باورند  نمی توانند تغییرات حاصله در بافت را به خوبی تشریح کرده و در این چالش هستند که عملکرد ترکیبات جایگزین را به درستی درک نمایند.  هنگامیکه نیازهای مشتریان در مورد بافت محصولات مورد بررسی قرار میگیرد، تولید کنندگان  به دنبال تکنولوژی های جدیدی می روند که بتواند تقاضای مشتریان  مربوط به برچسب سفید را با توجه به فرمولاسیون هایشان را پوشش دهد.

Ellis Brouns مدیر مارکتینگ شرکت Rousselot اشاره می کند که:  فرمولاسیون مجدد محصولات غذایی به منظور رسیدن به برچسب سفید چالش هایی را در بحث تکنیکال و فرمولاسیون ایجاد می کند. لذا، به منظور غلبه بر این مشکلات، متخصصان فرمولاسیون بایستی با تامین کنندگان حرفه ای در ارتباط بوده و از ترکیبات کاملاً تست شده  همانند : ژلاتین یا ژلاتین هیدرولیز شده استفاده کنند که دارای فواید عملکردی و تغذیه ای  چندگانه می باشند.  سپس اضافه می کند: زمینه هایی هستند که ما به کار کردن در آنها علاقه مند می باشیم. مثلا استفاده از عملکردهایی که توسط گیاهان و بصورت طبیعی فراهم می شود البته با توجه به محدودیت هایی منجمله : ایمن بودن گیاه و خوراکی بودن آن.

بسیاری از مشتریان تا جایی که امکان دارد در انتخاب های خود، محصولات خوراکی سالم تر را انتخاب می کنند.

جائی که به مبحث تولید صنعتی محصولات سلامت می رسیم، موضوع از آنچه که به نظر می رسد سخت تر است زیرا کاهش روغن و شکر در محصول روی بافت محصول، احساس دهانی و طعم ان اثر می گذارد، لذا تولید کنندگان ملزم می شوند از ترکیبات جایگزینی استفاده کنند که بتوانند تا جائی که ممکن است  خصوصیاتی عملکردی محصول را حفظ کند بدون اینکه به طعم و مزه آن اثری بگذارد.

شکر،  یکی از ترکیباتی است که در سال 2017 دچار وضعیت بحرانی  شده است. با توجه به اینکه این ماده  یکی از ترکیبات اصلی است که باعث شیرینی         می شود و دقیقاً همان طعم و مزه ای را ایجاد می کند که مصرف کنندگان به دنیال آن هستند، ولی موضوع ” تعادل شیرینی” موضوع سومی است که توسط  Innova market insights مورد بررسی قرار گرفت. ادغام طعم و سلامتی تحقیقی است که تولید محصول جدید (NPD) را هدایت می کند. این چالشی بزرگ برای صنایع است که تعادلی میان تقاضای مصرف کننده و شکر کاهش یافته ایجاد  کنند و همزمان  محصولی با لیبل سفید ارائه نمایند.

اضافه کردن ژلاتین هیدرولیز شده می تواند جایگزینی برای بهبود بافت و طعم باشد  این در حالی است که به دلیل قابلیت نگهداری عالی آب می تواند یک Bulking agent  نیز محسوب شود.

مطابق با گفته هایMaria Christodoulou  مدیر مارکتینگ گروه لبنیات شرکت IFF ، از آنجائیکه مزایای فرمولاسیون با شکر کاهش یافته غیر قابل بحث است ولی کم کردن میزان شکر می تواند طعم کلی محصول را برای مصرف کننده با مشکل مواجه کند.

همانند شیرهایی که منشا گیاهی دارند، جایگزین هایی برای گوشت وجود دارند که به افرادی که تغذیه وگان دارند پیشنهاد می شوند. رشد این محصولات به سرعت رو به افزایش است. مشتریان به دنبال راهکارهای خلاقانه ای به منظور انتقال مزایای گیاهان به زندگی روزمره خود هستند. حتی شرکتهای لبنی نیز    در برنامه های توسعه محصول خود به دنبال انتقال مزیت های فنی و عملکردی گیاهان به محصولات جدید خود هستند تا تنوع و هیجان بیشتری را برای گروه محصولات خود ایجاد کنند.

Sabrina Marnet مدیر محصول شرکت Cosucra اعتقاد دارد   تمایل به سمت گیاهخواری و محصولات جایگزین پروتئین رو به افزایش است. مردم به تدریج از اهمیت کاهش مصرف گوشت در رژیم غذایی خود آگاه می شوند،چه به دلایل اخلاقی و چه به دلایل زیست محیطی.

در این شرایط نوآوری در زمینه جایگزین گوشت و محصولات لبنی ( هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ) رو به افزایش است. از اینرو در 5 سال گذشته فروش محصولات جایگزین پروتئیم حیوانی همانند پروتئین  نخود به طرز چشم گیری افزایش داشته است.

خلاقیت ها و توسعه های بیشتری در صنعت غذا پیش بینی می شود.

( منبع : www.foodingredientsfirst.com )