شستشوی بیشتر، فرصتی برای صنعت شوینده

با گذشت  بیش از یکسال از شیوع کرونا، ممکن است بعضی عکس العملهای آنی تبدیل به عادت شده باشد و برخی هم به حالت قبل بازگشته باشد. عده ای از میزان شستشویشان کاسته شده و حساسیت کمتری نشان می دهند و عده ای دیگر که البته به نسبت کمتر هستند تغییر خاصی در روال قبلی زندگیشان پیش از کرونا نداده اند. اما هنوز عده ای هستند که به همان شدت و تناوب اولین هفته های شیوع کرونا خانه هایشان را تمیز می کنند و لباسهایشان را می شویند. بنابراین مجموعا مصرف مواد شوینده و گرایش به استفاده از ضدعفونی کننده ها و شستشو در سطح خانگی بیش از پیش افزایش یافته است. گرچه بحران کمبود مواد شوینده و ضدعفونی کننده پایان یافته و بازار متعادلتر شده، اما هنوز تقاضا برای این محصولات زیاد است، در واقع صنعت مراقبت خانگی به سرعت در حال گسترش است و رشد قابل توجهی را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.

مصرف کنندگان بیش از قبل به کارایی محصولات شوینده اهمیت می دهند چون می خواهند این محصولات به اندازة کافی تمیز کنند و تعداد بیشتری شروع به خرید آنلاین کرده اند، بنابراین مهم است که این صنعت بتواند توقع مصرف کنندگان را برآورده سازد.

در چنین شرایطی مهم است که فعالان این صنعت تصمیمات و استراتژیهای درستی اتخاذ کنند تا بتوانند از این فرصت بهرة کافی ببرند. ادعاها، تبلیغات و نوع محصولات باید مطابق با نیازها و خواسته های مصرف کننده باشد.

اگر شما در این صنعت فعال هستید، ممکن است استراتژی خوبی در این دوره اتخاذ کرده باشید یا در حال تغییرات در راستای این شرایط هستید و شاید نیاز داشته باشید که نکات زیر را از برخی فعالان این صنعت بشنوید:

1- به سرمایه گذاری در نوآوری ادامه دهید

در زمان بحران وسوسه کننده است که فعالیتهای تحقیق و توسعه را به بعد موکول کنید چون تاثیر آن روی سود بنظر ریسکی و نامشخص می آید.  اما در این دام نیفتید. نوآوری در دسته محصولات مراقبت خانگی در حال حاضر محرکه فروش است به این معنا که الان زمان درست برای دوبرابر تمرکز بر روی تحقیق و توسعه است.

محصول خلاقانه بهترین پیشران در زمانهای اینگونه نامشخص است. در واقع علاقه مصرف کنندگان به نوآوری به میزان بسیار کمی تحت تاثیر وقایع جهانی است. اگر مصرف کننده در محصول شما ارزشی ببیند، آن را می خرد چه دوران کرونا باشد  چه نباشد.

2- روی سلامتی و امنیت تاکید کنید

قبل از کرونا دلیل اصلی انتخاب محصولات مراقبت خانگی کیفیت برند، اطمینان و در برخی موارد طبیعی بودن آنها بود. اما در زمان کرونا ترجیح مصرف کنندگان عوض شده است. آنها به دنبال محصولاتی هستند که:

  • خانواده شان را از میکروب ها و بیماریها محافظت کند
  • میکروبها را به طور موثر و طبیعی از بین ببرد
  • سیستم ایمنی آنها را قوی نگه دارد

بنابراین الان زمان آن است که ادعاهای خود را درباره سلامتی و امنیت بسازید. یکی از راهها روی آوردن به محصولاتی است که تا حد امکان طبیعی و دور از مواد شیمیایی خطرناک باشند و در عین حال پاکیزگی لازم را ایجاد کنند. استفاده از آنزیمها، مواد فعال سطحی طبیعی، پروبیوتیکها و غیره راه حلی نوآورانه و مفید است.

3- از ادعای حفاظت از پارچه فراتر بروید

چگونه شستشوی مکرر می تواند توقع پاکیزگی و ایمنی را برآورده سازد اما به لباسهایمان آسیب نزند. قطعا با توجه به شرایط اقتصادی، مصرف کنندگان به حفظ لباسهایشان هم اهمیت می دهند. بنابراین علاوه بر ادعاهای لکه بری و از بین بردن اختصاصی لکه ها، ادعای حفاظت از پارچه و رنگ هم مهم است.

اما این ادعا گرچه در این دوره کارساز است، نسبتا قدیمی است و در حال حاضر نگرانیهای بیشتری هم وجود دارد مثل گیرافتادن میکروبها در الیاف پارچه، یا از بین نرفتن میکروبها در طی شستشو. بنابراین می توان ادعاهای دیگری هم اضافه کرد مثل “پاکیزگی میکروسکوپی”، “مبارزه با میکروبها و لکه های خاص” علاوه بر ادعای “محافظت از پارچه و رنگ” و “لباسهای سفید”.

4- خصوصیات خریداران و گرایشات بازار را بشناسید

خریداران خواسته ها و انتخابهای متفاوتی دارند. استراتژیهای موفق آنهایی هستند که برای برند شما و خریداران هدف شما اختصاصی شده اند. بخش بندی بر اساس سرشماری نفوس هم دیگر قدیمی شده و مرتبط نیست. پس باید شخصیت خریداران را بشناسید و در این دوران همه گیری تعریفی مجدد از آن داشته باشید:

خریدارانی که به دنبال سلامت هستند: آنهایی که از اذهام جمعیت اجتناب می کنند

خریداران وظیفه شناس: آنهایی که به فروشگاههایی می روند که کنترلهای اضافی برای اطمینان از پاکیزگی در آنها انجام می شود و محصولاتشان را در انبار نگه می دارند.

.مصرف کنندگانی که باور دارند همه چیز به حالت عادی بر می گردد

.مصرف کنندگانی که در مورد حفظ درآمد خانه نگرانند و محصولاتی را می خرند که معمولا نمی خریدند

مصرف کنندگانی که در حال کلنجار رفتن با وضعیت مالی خود هستند و ممکن است شغلشان را اخیراً از دست .داده باشند.

عوامل مهمی که باید در نظر گرفته شوند، آسیب پذیری درآمدی، وضعیت شغلی و ریسکهای سلامتی است. همچنین باید مطمئن باشید که استراتژیهای شما در تطابق با تغییر روندها، تمایلات و رفتارهای بازار مانند افزایش خریدهای آنلاین و نوسان قیمتها باشد. ادعاهای شما باید هر چه بیشتر با دغدغه های مخاطبانتان همسو باشد.

اما نکته اینجاست که باید عکس العمل شما به این تغییرات و گرایشات سریع باشد.

سه گرایش اصلی در حال حاضر در بازار وجود دارد:

مصرف کنندگان به دنبال شفافیت بیشتر در مورد مواد تشکیل دهنده محصولات هستند چون بیشتر تمیز می کنند و .بیشتر در معرض مواد شوینده هستند

کانالهای تجارت الکترونیک در حال زیاد شدن است چون مصرف کنندگان به خرید آنلاین روی آورده اند و توجه به این نکته ضروری است که ارائه محصول به صورت آنلاین با قفسه های فروشگاه متفاوت است. در فروش آنلاین همه بسته بندیها مشابه دیده می شوند  بنابراین مقدار وزن و غلظت محصولات و تراکم آنها اهمیت پیدا می کند و بسته بندی باید مناسب باشد، نشتی نداشته باشد و در حمل و نقل خراب نشود.

        زنجیره تأمین به دلیل افزایش ناگهانی در تقاضا و چالشهای حمل و نقل ضعیف شده است بنابراین باید به سمت تولید محصولاتی رفت که مواد اولیه آنها راحتتر قابل دستیابی باشد

Source: www.novozymes.com