نوشیدنی هایی با فیبر بالا، ایجاد فرصت های جدید

یک ضرب لمثل معروف آلمانی می گوید: ” سلامتی از شکم شما آغاز می شود.”

این یعنی هرچه دستگاه هاضمه شما بهتر عمل کند بدن شما بهتر می تواند در مقابل بیماری ها عمل کند. انجمن تغذیه ای آلمان مصرف 30 گرم فیبر را بصورت روزانه پیشنهاد می کند.

تقریباً همگان اکنون می دانند که فیبر برای دستگاه گوارش سالم و مفید است ، اما مردم به طور کلی به خوردن غذاهای کم فیبر ادامه می دهند. با این وجود ، تولید کنندگان نوشیدنی های غیر الکلی می توانند نوشیدنی هایی با فیبر بالا را به شما پیشنهاد دهند.

انجمن تغذیه آلمان اشاره کرده است: افرادی که فیبر زیادی مصرف می کنند می توانند حساسیت خود را در برابر بیماری هایی که مربوط به رژیم غذایی است مانند چاقی ، فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب، کاهش دهند. با این وجود ، تعداد زیادی از مردم همچنان توصیه جامعه را نادیده می گیرند که می گوید: بزرگسالان باید حداقل 30 گرم فیبر در روز مصرف کنند.

به عنوان یک قاعده ، افراد می توانند با خوردن مقادیر زیادی میوه ، سبزیجات و محصولات غلات ، فیبر مصرفی خود را افزایش دهند. شما می توانید با خوردن سه اسلایس نان کامل سبوس دار ، یک وعده گروانولای میوه ای ، دو تا سه سیب زمینی متوسط، دو هویج متوسط ، دو کلم قمری ، یک سیب و بخشی از کمپوت توت قرمز، 30 گرم فیبر روزانه خود را دریافت کنید.

در دنیای پر سرعت امروز، بسیاری از مردم نمی توانند زمان خوردن چنین وعده های سخاوتمندانه ای پیدا کنند. این فرصتی مناسب برای صنایع غذایی و آشامیدنی است تا محصولات جدیدی متناسب با سبک زندگی مصرف کنندگان مانند نوشیدنی های پر فیبر تولید کنند.

کالری کمتری ، فیبر بیشتر  اصل به کار رفته در شرکت ADM Wild است. این شرکت یک نوشیدنی کاربردی و غیر گازدار بنام yourBalance تولید کرده است ، ترکیبی از مواد تشکیل دهنده ای که با هم کار می کنند تا میزان قند خون را بعد از مصرف کاهش دهند.

نوشیدنی های با فیبر بالا در آسییا مورد توجه قرار گرفته است.

یک نوآوری جالب که صنعت نوشیدنی می تواند از آن برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کند ، این است که به سادگی مقداری فیبر به آب اضافه کند.

شرکت Mintel در بررسی های خود اعلام کرد انواع آب آشامیدنی خصوصاً آنهایی که حاوی مقادیری فیبر بودند از اواسط سال 2018 تا اواسط 2019 حدود 200 درصد رشد داشتند. هرچند میزان رشد از مقادیر اندک آغاز شده بود.

یافته جالب اینجاست که بازار آسیا به عنوان پیشگام در روش های ابتکاری عمل میکند.

یکی از دلایل مهم این امر این است که علاقه مصرف کننده به مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باعث تقویت سلامت روده بزرگ می شوند در مناطق آسیایی زیاد است. Mintel دریافت که بیش از نیمی از ساکنان مناطق کلان شهر اندونزی از مواد غذایی عملگرا و نوشیدنی های پر فیبر برای ارتقاء سلامت روده بزرگ استفاده می کنند.

برخی از برند های آب غنی شده با فیبر عبارتند از : Flavoured Fibre Water  تولید کشور چین، Nature’s Spring Fibre Water حاوی دکسترین گندم تولید کشور اندونزی و آب حاوی فیبر بالا و بلک کارنت تولید شده در کشور مالزی

گازدار بودن بعنوان مبنایی برای نوشیدنی های حاوی فیبر بالا

علاوه بر نوشیدنی های بدون گاز، نوشیدنی های گازدار هم می توانند با فیبر غنی سازی شوند. در چین مصرف کنندگان می توانند Coca-Cola Fibre Plus و یا Sprite Fibre Plus در کنار کوکاکولا و اسپرایت معمولی سارش دهند. در ژاپن Coca-Cola Plus بعنوان نوشیدنی غنی شده با دکسترین به فروش می رود. این یک فیبر غیرقابل هضم بدون طعم و قابل انحلال در آب است. استاده از آن طوری طراحی شده که باعث کاهش چربی مصرفی شود. تحقیقات بازاری که در سال 2019 توسط شرکت هلندی اینووا مارکت اینسایت انجام گرفت نشان می دهد که 57% مصرف کنندگان اولویت مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی را به محصولاتی می دهند که بر روی بدنشان اثرات مثبت داشته باشد.

برای صنعت نوشیدنی جهانی، این بدان معنی است که زمان آن رسیده است که فعالیتهای ارتباطی آنها با مصر کنندگان به میزان قابل توجهی افزایش یابد و نوشیدنی های غنی شده با فیبر و نقش آنها در سلامت خوب روده بزرگ را به خوبی بیان کنند.

ادغام مصرف نوشیدنی های با فیبر بالا و فرهنگ مصرف میان وعده

اخیرا تحقیقاتی در مورد مصرف میان وعده توسط یک شرکت آمریکایی در 12 کشور از قاره های مختلف صورت گرفت.

در مجموع 6،068 بزرگسال در نظرسنجی آنلاین انجام شده در سپتامبر 2019 شرکت کردند. برخی یافته های کلیدی شامل این است که بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (53 درصد) گفتند که میان وعده ها نسبت به وعده های غذایی بزرگ نقش بیشتری در زندگی انها دارند. دو سوم (66 درصد) از پاسخ دهندگان بین 18 تا 38 سال اظهار داشتند كه وعده های غذایی كوچك و سریع بهتر از وعده های غذایی كامل در شیوه زندگی آنها جای دارند.

هفتاد و سه درصد نیز گفتند که میان وعده ها در طول روز کاری یک استراحت اساسی به آنها می دهد.

هفتاد و هفت درصد اظهار داشتند که زمان فرا رسیدن میان وعده های سالم و لذت بخش است.

این نتایج نشان می دهد که مصرف کنندگان به دنبال میان وعده های سالم هستند. این افراد شاخص هایی هستند که اعلام می کنند نوشیدنی های حاوی فیبر، دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارند خصوصاً دلیل اینکه این نوشیدنی اثر مثبت بر روی سلامتی روده های آنها ( بزرگترین ارگانی که در ایمنی بدن دخیل است) دارد.

در انگلیس و اتریش کارخانجات تولید نوشیدنی در این زمینه کار کرده اند. در اتریش شرکت Friya با یک ایده جدید، نوشیدنی هایی حاوی خیار، هلو و تخم ریحان – برگ گل سرخ، گیلاس و تخم ریحان- لیمو، زنجیل و دانه چیا در بطری های پلاستیکی 200 میلی لیتری تولید کرده است. دانه چیا و تخم ریحان نه تنها منابع خوبی از فیبر هستند و بلکه فواید متعدد دیگری نیز برای سلامتی دارند.

 

منبع:

High-fiber beverages create new opportunities