چگونه می‌توانیم دوباره با میکروب‌ها زندگی کنیم؟

نسل جدید شوینده‌ها

از بین بردن تمامی میکروب‌ها، باعث آسیب به میکروبیومی می‌شود که سلامتی ما به آن متکی است پس باید در نحوه‌ی تمیز و ضدعفونی کردن که تا حد زیادی تحت تأثیر کرونا شدت یافته است، تجدید نظر کنیم.

هشدارِ کووید-19، بسیاری از ما را به سمت پاک‌کننده‌هایی کشانده است که هر سطح و نقطه‌ی تماسی را استریل و عاری از آلودگی می‌سازند. با این که این مراقبت و احتیاط در تمیز و ضدعفونی کردن برای از‌بین‌بردن تمام ذرات ویروسی بسیار مؤثر بوده است، منجر به نگرانی جدیدی نیز شده است؛ ما ناخواسته به میکروبیوم‌ها (اجتماعی از میکرو ارگانیسم‌های مختلف که سلامتی ما به آن‌ها متکی است)، اعلام خطر کرده‌ایم.

چگونه می‌توانیم دوباره با آلودگی‌ها زندگی کنیم؟» موضوع مقاله‌ای است که اخیراً در نیویورک‌تایمز چاپ شده است. به گفته‌ی پروفسور برِت فینلای ، از دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در کانادا، ما به تازگی فهمیده‌ایم که خسارت‌های جانبی‌ای که به دنبال از بین بردن میکروب‌های خوب بر ما وارد می‌شود، پیامدهایی جدی برای سلامتی ما دارند. او یکی از نویسندگان مقاله‌ای است که درباره‌ی باران میکروبی به دنبال پاندمیک هشدار داده بود. پروفسور فینلای تنها دانشمندی نیست که نگران این قضیه است. کارشناسان دیگری هم هستند که درباره‌ی این خطر برای سلامتی انسان‌ها صحبت کرده و هشدار داده‌اند.

ممکن است ناخوشایند به نظر برسد اما میکروب‌ها روی تمام بخش‌های بدن انسان شامل مو، پوست، شکم و حتی روی بینی ما زندگی می‌کنند. در واقع میکروب‌ها از تمام محیط‌هایی که انسان‌ها تا به الآن روی زمین کشف کرده‌اند، مشتق شده‌اند. اما جدای از مضر بودن، این میکرو ارگانیسم‌ها اساس میکروبیومی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند از ما در مقابل بیماری، آلرژی و بیماری‌های خودایمنی در طول زندگی محافظت کند.

مواجهه‌ی اولیه با میکرو ارگانیسم‌ها اساس «فرضیه‌ی بهداشت» است؛ فرضیه‌ای که در سال 1989 توسط دیوید استراچان، اپیدمولوژیست (همه‌گیر‌شناس)، مطرح شد. این فرضیه می‌گوید که تماس با میکروب‌ها از سنین اولیه به ما اجازه می‌دهد تا نوعی سیستم ایمنی با عملکرد درست ایجاد کنیم. گرچه این فرضیه از آن زمان تا به حال تکامل پیدا کرده و هنوز هم مورد بحث است، همه‌ی کارشناسان روی دو موضوع توافق نظر دارند: مواجهه با باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف برای سلامت ضروری است و زندگی در محیط‌های بسیار استریل می‌تواند سلامتی ما را به طرق مختلف که هنوز کاملاً درک نکرده‌ایم، تهدید کند.

بنا بر این، در حالی که از یک طرف نیاز داریم میکروب‌های مضر را از بین ببریم و از طرف دیگر میکروبیوم‌های گوناگون را حفظ کنیم، چگونه محیط‌مان را تمیز و سلامت نگاه داریم؟ یکی از جدیدترین راه حل‌ها برای این مسئله‌ی پیچیده استفاده از پاک‌کننده‌های پروبیوتیک فعال است.

پاک‌کننده‌های پایه میکروبی؛ نسل جدید پاکیزگی سبز

تعداد زیادی محصول پاک‌کننده در بازار برای برطرف کردن آلودگی‌ها وجود دارند. برخی لکه‌های غذا را برطرف می‌کنند، بعضی میکروب‌ها را از بین می‌برند و برخی هر دو را انجام می‌دهند. پاک‌کننده‌های پایه میکروبی، که معمولا به عنوان پاک‌کننده‌های پروبیوتیک شناخته می‌شوند، باید فرمولی سبز داشته باشند و در عین حال از پسِ باقیمانده‌ی لکه‌های باقیمانده در سطوح بر بیایند.

زمانی که شما سطحی را با پاک‌کننده‌های پروبیوتیک تمیز می‌کنید، پشت سر میکروب‌هایی را باقی می‌گذارید که می‌توانند قدرت پاک‌کنندگی را برای روزها حفظ کنند. باکتری‌هایی که باقی می‌مانند حتی در ریزترین شکاف‌ها وجود دارند و باقیمانده‌ی لکه‌ها را می‌شکنند و از بین می‌برند و این به حفظ تعادل ظریف و حساس میکربیوم در خانه‌ی شما کمک می‌کند.

میکروب‌های موجود در پاک‌کننده‌های پروبیوتیک، به ویژه گونه‌های باسیلوس، روی انواع لکه‌های معمول در خانه فعالیت نشان داده‌اند. به علاوه به عنوان ایجاد‌کننده‌ی اسپور، این میکروب‌ها می‌توانند در فرایندهای تولید و در بسته‌بندی‌های فروشگاهی پایداری خود را حفظ کنند.

تمیزی‌ای پایدارتر

مزیت مهم‌تر پاک‌کننده‌های پروبیوتیک پایداری و بی‌خطری آن‌هاست. باکتری‌هایی که در شوینده‌های پروبیوتیک استفاده می‌شوند ارگانیسم‌هایی با خطر پایین هستند که در اطراف ما یافت می‌شوند؛ در هوایی که نفس می‌کشیم، آبی که در آن شنا می‌کنیم و خاکی که حفر می‌کنیم. همیشه موقعیت‌هایی وجود دارند که بتوانیم از یک ضدعفونی‌کننده استفاده کنیم اما هر چه بیشتر درباره‌ی تأثیر مواد شیمیایی پاک‌کننده روی سلامت انسان بدانیم، علاقه‌ی بیشتری به محصولات پاک‌کننده‌ی سبزتر و طبیعی‌تر خواهیم داشت. و این جایی است که پاک‌کننده‌های پروبیوتیک نقشی برای ایفا کردن دارند.

در حالی که پس از محدودیت‌های حاصل از همه‌گیری کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی، درها را به روی جهان طبیعی خود می‌گشاییم و دوباره خود را با آن هماهنگ می‌کنیم، خوب است مواجهه‌ی طبیعی با میکروب‌ها را نیز افزایش دهیم. در آغوش گرفتن، دست دادن و رویدادهای اجتماعی، تبادل میکروب‌هایی را که برای تقویت میکروبیوم خود نیاز داریم، آسان می‌کنند.

شاید زمان آن رسیده است که به نقشی که میکروب‌ها در زندگی ما بازی می‌کنند توجه کنیم و آن‌ها را برای آن چه می‌توانند انجام دهند بپذیریم. به جای بستن درها به روی همسایگان میکروبی خود ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن‌ها را برای تمیزکردن دعوت کنیم.

برای آن که درباره‌ی شوینده‌های پروبیوتیک و محصول شرکت نووزایمز برای این نوع شوینده‌ها بیشتر بدانید، پیج نوونورددارو را در شبکه‌ی اجتماعی یونیزیم دنبال کنید.

www.unizym.com