آلزایمر در زنان از شدت بیشتری برخوردار است

آلزایمر در زنان  از شدت بیشتری برخوردار است

عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی مجزا ممکن است چگونگی پیشرفت آلزایمر را در زنان شکل دهند از اینرو درک آنها می تواند به پیشگیری، تشخیص و درمان آن کمک کند.

Mary Reader ، به مدت بیش از 25 سال یک پرستار موفق در پنسیلوانیا بود. اما در سال 2010 و در سن  50 سالگی، حافظه او با مشکلاتی مواجه شد. او در انجام امورات روزانه خود دچار مشکل شد و دیگر نتوانست وظایف شغلی خود را به انجام برساند. با گذشت زمان مشکلات او بیشتر شد و در نهایت او کار خود را از دست داد. در سال 2011 دکتر او آزمایشات گسترده ای از جمله ارزیابی شناختی را روی او به انجام رسانید و متوجه شد که در ابتدای راه آلزایمر است که در دنیا صدها هزار فرد کمتر از 65 سال را تحت تاثیر قرار داده است.

این یک داستان غیر واقعی نیست. زوال عقل در بیماری آلزایمر بطور نامتناسبی زنان را از طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. زنان در مقایسه با مردان طول عمر بیشتری دارند ولی این دلیل بر آن نیست که بیماری های کمتری نیز گریبان گیر آنها باشد.

ولی این قضیه هنوز نامشخص است که آیا واقعاً ریسک وقوع آلزایمر در زنان بیشتر است یا خیر..

مطالعات نشان داده است که امکان دارد فاکتورهای متمایز بیولوژیکی و ژنتیکی متعددی منجر به شکل گرفتن آلزایمر و پیشروی آن در زنان شود. از اینرو درک این تفاوت ها از اهمیت کلیدی در طراحی استراتژی های جدید و موثرتر برای پیشگیری، درمان و تشخیص آلزایمر برخوردار است.

مواظب این شکاف باشید

در ماه می سال 2015، انجمن آلزایمر میزبانی گروهی از متخصصین در زمینه  آلزایمر و Biological sex difference را به منظور اجرای یک برنامه پژوهشی در زمینه آلزایمر برعهده گرفت. به طور خاص، آنها به این نتیجه رسیدند که بایستی  تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر نقش عوامل مختلف همچون ژنتیک، هورمون ها و شیوه زندگی در بروز آلزایمر در زنان و مردان به انجام رسانند.

برای بیش از دو دهه، Brinton در مورد نقل و انتقالات وسیع هورمونی در بدن در مراحل بلوغ، بارداری و یائسگی  و اینکه چگونه می توانند اتصالات مغزی را تحت تاثیر قرار دهند، تحقیقاتی را انجام داد.  همچنین او و همکارانش در حال تحقیق هستند که آیا کمبود استروژن در اواسط عمر زنانی که حاوی ژن شناخته شده ریسک آلزایمر هستند، APOEe4 ، در مقایسه با افرادی که در معرض افزایش چنین ریسکی  نمی باشند، منجر به آسیب های جدی تر سلول های مغزی می شود بخصوص در ماده سفید مغز.

بخش سفید مغز همانند یک ایستگاه تاخیر انداز برای ارتباطات بخش های مختلف مغز به کار می رود. برینتون و همکارانش پیشنهاد کردند که که این فاکتورهای ترکیب شده با هم می توانند خطر ابتلا به آلزایمر را در زنان در اواخر عمر افزایش دهند.

پروژه های دیگری در حال بررسی کردن فاکتورهای مربوط به سبک زندگی اصلاح شده از جمله:  تحصیلات، اشتغال، ورزش کردن، رژیم غذایی، استرس و خواب هستند تا عاملی را که بیشترین اثر را بر روی ابتلا به آلزایمر دارد را متوجه شوند. برای مثال تحصیلات رسمی می تواند باعث افزایش انعطاف پذیری به زوال شناختی و جنون در زنان و مردان شود.

تحقیقات در سال 2015 نشان می دهد که افرادی که در مقطع دبیرستان تحصیلات خود را به اتمام رسانیده اند در مقایسه با افرادی که در مقطع دبستان تحصیل کرده بود  تا 28%  کمتر خطر احتمال ابتلا به آلزایمر را داشتند.

همچنین محققان دریافتند که تفاوت هایی میان مغز زنان و مردان در پاسخ به استرس وجود دارد. در یک تحقیق 38 ساله، رابطه میان استرس و خطر ابتلا به آلزایمر مورد بررسی قرار گرفت، در این تحقیق در زنانی که در شرایط استرس زای بیشتری از جمله: طلاق، بیوه بودن، مشکلات کاری و بیماری قرار داشتند، احتمال بیشتری به ابتلا به جنون مشاهده شد.

در یک تحقیق 28 ساله، اظطراب و نگرانی نیز در افزایش خطر ابتلا به جنون در زنان نقش داشت. ( البته نه در مردان)

نگاهی به جلو

در نهایت، روش های موثر برای جلوگیری تشخیص و درمان آلزایمر و جنون برای هر فرد بایستی بطور جداگانه مشخص شود و فاکتورهای متعددی از جمله ژنتیک، هورمون ها و سبک زندگی مورد بررسی قرار گیرند. تحقیق درباره اینکه چگونه اختلاف جنسیت می تواند در ابتلا به این بیماری اثر داشته باشد نیز سرنخ های مهمی به ما خواهند داد.

 منبع : بخشی از خبر منتشر شده در وبسایت

www.alz.org