سلامتی استخوان ها و مفاصل

نگه داشتن میزان کلسیم بدن در حد مجاز در زمان جوانی به جلوگیری از پوکی استخوان در سنین پیری جلوگیری می کند.

همچنان که سنمان بالا می رود، خطر بروز  پوکی استخوان باعث شده است که به سلامت استخوانهایمان توجه بیشتری داشته باشیم. سلامت استخوان ها امری نیست که  توجه به آن را تا سنین میانی به تعویق بیندازیم.

Pernille Frederiksen  محقق شرکت Arla food ingredient  اشاره می کند : پوکی استخوان مشکلی است که منشا آن به سنین کودکی باز می گردد. میزان مشخصی توده استخوانی  در زمان کودکی و بلوغ در بدن ساخته می شود و میزان این توده تا سن 30 سالگی به حداکثر میزان خود می رسد.  پس از آن دیگر انباشت  صورت نمی گیرد.  از اینرو به آن همانند یک حساب بانکی نگاه کنید، پس می توانید تا سی سالگی به حساب خود بیفزایید.

نقش حیاتی کلسیم

یکی از نقش آفرینان مهم در سلامتی استخوان ها، کلسیم است که یک ماده مغذی مهم و چند عملکردی می باشد و بدن تلاش میکند غلظت مناسبی از آن را همواره در جریان خون نگه دارد. اگر شما میزان مناسبی کلسیم دریافت نمی کنید، بدن شما بناچار میزان کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها برداشت می کند. هنگامیکه این میزان کلسیم از منبع استخوانی برداشت می شود دیگر بازگشت پذیر نخواهد بود. بنابراین از سنین 30 تا 50 سالگی  باید از توده استخوانی محافظت شود و کاهش استخوان را به حداقل رسانید. از اینرو اهداف در طول دوران زندگی متفاوت خواهد بود و مصرف شیر و مشتقات آن از اهمیت زیادی برخوردار می شود.

ویتامین K

با توجه به اینکه منشا کلسیم می تواند  لبنی یا گیاهی باشد،  کلسیم همچنان بعنوان ستاره ای در سلامتی استخوان ها   می درخشد ولی ترکیبات دیگر نیز دارای اهمیت می باشند. علاوه بر ویتامین D که برای جذب کلسیم ضروری است، ویتامین K  نیز از اهمیت برخوردار بوده و مطالعات مربوط به آن رو به افزایش است.

غذاهای جایگزین

غذاهای جایگزین نیز همانند برخی مواد مغذی، نقش مهمی را در سلامتی استخوان ها بازی می کنند.در تحقیقی که اخیراً در همایش بین المللی ویژگی های تغذیه ای پوکی استخوان  ( ISNAO) در مونترال کانادا  ارائه شده است، پیشنهاد شده که استفاده روزانه نوعی آلو (prune) می تواند به سلامتی استخوان کمک کرده و باعث شود توده استخوانی در میزان حداکثر خود باقی بماند.

( منبع : بخشی از مقاله نوشته شده توسط Michelle knott  منتشر شده در وبسایت www.foodmanufacture.co.uk)