پلاستیک یا کره زمین

پلاستیک یا کره زمین

مشکل آلودگی ناشی از پلاستیک یکی از بزرگترین چالش هایی است که کره زمین با آن مواجه است.

در حال حاضر سالانه حدود 12.7 میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس ها می شود که حیات بسیاری از حیوانات دریایی را تهدید می کند. پلاستیک باعث خفگی لاک پشتها و مسمومیت نهنگ ها می شود.

بطور واضح، راهکار اصلی برای حل این بحران، کاهش مصرف پلاستیک است. ولی محققین همواره به دنبال راه حلهای دیگری نیز برای برطرف کردن این مشکل می باشند.

در اینجا به چند راه حل برای کمک به حل مشکل پلاستیک اشاره می کنیم:

قارچ ها

معضل اصلی پلاستیک این است که در محیط زیست قابل تجزیه نمی باشد. دانشمندان به دنبال ترکیباتی برای تجزیه پلاستیک هستند.

نوعی قارچ به نام tubingensis Aspergillus می تواند پلی اورتان یا (PU) را تجزیه کند. این قارچ آنزیم هایی ترشح می کند که پلاستیک را تجزیه کرده  و آن را بعنوان خوراک استفاده می کنند.

پاکسازی اقیانوس ها

منطقه ای بین کالیفرنیا و هاوایی یکی از مناطقی است آلودگی پلاستیکی به میزان زیادی در آن منطقه تجمع یافته است. این منطقه 3 برابر مساحت کشور فرانسه بوده و حدود 80 هزار تن آلودگی در خود دارد. تجهیزات مخصوصی برای جمع اوری زباله از این مناطق طراحی شده اند که در هر چند ماه به جمع آوری زباله می پردازند.

جاده هایی از پلاستیک

این ایده از کشور هلند برخواسته است. در شهر Zwolle جاده ای از پلاستیک های ضایعاتی ساخته اند. این جاده از بطری های پلاستیکی، درب بطری و … ساخته شده است بدون اینکه آنها را ذوب کنند. در حال حاضر 70% این جاده از پلاستیک بازیافتی استفاده شده است و پیش بینی می شود در آینده کلیه مواد تشکیل دهنده جاده از پلاستیک ضایعاتی باشد. سازنده این پروژه می گوید: جالب است که دوام این جاده از آسفالت بیشتر بوده و زمان کمتری برای ساخت جاده نیاز است و دیگر نیازی به استفاده از تجهیزات سنگین در ساخت جاده نمی باشد.

جلبک و خزه بجای پلاستیک

محققین به دنبال جایگزین نمودن موادی دیگر بجای پلاستیک  در بسته بندی محصولات غذایی هستند. بیو پلاستیک ها جایگزین مناسبی در این زمینه می باشند. این مواد از توده های زیستی قابل تجزیه که معمولاً روغن ها و چربی های گیاهی، نشاسته کاساوا و تکه های چوب هستند، تشکیل شده اند.

استفاده از خزه های دریایی توسط یک استارت آپ اندونزیایی به نام Eyoware  پیشنهاد شد. این شرکت با کار کردن بر روی خزه های دریایی بسته بندی هایی را برای انواع ساندویچ و برگر  و ساشه های سس و قهوه پیشنهاد داد.

جمع آوری ضایعات پلاستیک

بانک پلاستیک یک شرکت اجتماعی است که مبلغی بیشتر از نرخ بازار برای پسماندهای پلاستیکی پرداخت می کند. افرادی که پلاستیک جمع می کنند می توانند آن را با پول ، اقلام (سوخت ، اجاق گاز) و یا خدمات، مانند هزینه های مدرسه معامله کنند. این پروژه به مردم انگیزه می دهد تا پلاستیك ها را قبل از ورود به آبراه ها و به منظور مبارزه با فقر ، کمک به درآمد زایی مردم ، پاك سازی خیابان ها و كاهش میزان زباله هایی كه به اقیانوس ها وارد می شود ، جمع كنند.